Za chvíli to bude přesně rok, co jsem byl na slavnostním představení druhé generace Lexusu NX. Hned na první pohled bylo jasné, že se bude jednat o revoluční model značky. Zvenku druhá generace příjemně navazuje na tu předešlou, ačkoli se jedná skoro ze 100 % o jiné auto. Oko na první pohled zaujme masivní maska chladiče a ostřejší křivky. Testovaný vůz je ve výbavě (Luxury Top) vybaven Quad-LED předními světlomety s výborným stínováním okolního provozu a s funkcí přísvitu do zatáček. Velkou pozornost na sebe dále strhují LED světla spojená svítící linií přes páté dveře zádi vozu. Hlavně během noci je na ně velmi pozoruhodná podívaná.
Mezigeneračně nám NX celkem narostlo, na délku a na šířku je o 2 cm větší, na výšku pak o 5 mm. Nárůst se týkal i rozchodu předních (+30 mm) a zadních (+59 mm) kol, což je u nového NX ku prospěchu perfektní stability vozu. Když už jsme u podvozku, NX dostalo novou platformu TNGA-K, kterou sdílí společně s Toyotou RAV4. Nový podvozek je dokonale vyvážený. Během klidné jízdy je klasicky, na co už jsme u značky zvyklí, maximálně pohodlný a nezklame vás ani při „ostřejší“ jízdě, kdy se auto „SUVéčkově“ nenaklání a je krásně čitelné.
Právě uvnitř vozu se nejvíce dostalo, k již zmiňované revoluci. Jde totiž o úplně novou koncepci interiérů Lexusu (tzv. Tazuna kokpit), na kterou budou navazovat ostatní modely. A jaká ta „revoluce“ vlastně je? Za mě je to dokonalé vyvážení určitého nátlaku okolí s digitalizací interiérů a přehlednou funkčností. Uvnitř dominuje 14“ dotykový displej infotainmentu, který je velmi intuitivní a rychlý. Vždy diskutované ovládání klimatizace se nachází u NX na spodní části displeje, ačkoli digitální, ale velmi přesné s příjemným ovládáním. Nastavování určité teploty zůstalo klasicky mechanické pomocí otočných koleček. Mile mě překvapilo i automatické nastavení vyhřívaní sedaček a volantu při vstupu do vozidla, jenž se následně dle teploty postupně snižuje. Dále skvělou novinkou je výborný head-up displej, který se ovládá speciálně přes tlačítka na volantu. V praxi to vypadá tak, že na volantu nevidíme klasické ikonky funkcí, ale zobrazí se nám až při dotyku na ně na head-up disleji, následně je potvrdíme zmáčknutím na volantu. Spousta věcí se dá ovládat i přes hlasového asistenta povelem „Hey Lexus“. Systém skvěle rozumí i češtině a pro aktivaci hlasového asistenta se dá nastavit libovolné oslovení, což probouzí obrovskou kreativitu. Co se týče kvality zpracování interiéru, tak zde není co řešit. Lexus opět použil ty nejluxusnější a nejpohodlnější materiály. V autě se tak člověk cítí opravdu maximálně komfortně. Mimo jiné, že jsou sedadla vyhřívaná, jsou i chlazená, což hlavně během tropických dní přijde vhod. Ochuzeni nejsou ani pasažéři na zadních sedadlech, kteří si mohou vyhřívání zapnout také. V testované výbavě má vůz panoramatickou střechu, jenž půvabně zpestří zážitek během jízdy.
Ve verzi 350h je NX poháněno benzínovým atmosférickým čtyřválcem o objemu 2487 cm3, který je doplněn elektromotorem. Benzínový motor disponuje výkonem 139 kW při 5700 min-1 a 239 Nm v rozmezí 4300 až 4500 min-1. Přední elektromotor má výkon 134 kW a točivý moment 270 Nm. Nakonec výkon zadního elektromotoru činí 40 kW a 121 Nm. Tyto motory vytváří nejvyšší kombinovaný výkon 179 kW. Elektromotory jsou napájeny z lithium-iontové baterie. To byla spousta čísel a údajů, nyní si rozebereme, jak to pak vypadá v praxi. Jedná se o hybridní způsob pohonu, jenž sám dobijí baterie. Během klidné jízdy po rovince jedete čistě na elektriku, benzínový motor nastartuje hned jakmile jednotka vyhodnotí potřebu většího výkonu. Díky perfektnímu odhlučnění kabiny si toho ani nevšimnete. Řekněme, že po rovince přijde kopec dolů a pak zase nahoru. Při sjíždění kopce vůz „rekuperuje“, neboli dobijí baterie pomocí plachtění/přibržďování. Získá tak energii na následný výkon. Cestou do kopce pak auto pohání jak benzínový motor, tak i ten elektrický. Tohle nemálo snižuje spotřebu paliva. Vždy vám na konci jízdy palubní počítač ukáže, kolik procent jste jeli čistě na elektriku. Nikdy jsem tam neměl méně, než 55%. Spotřeba se pak během běžných jízd pohybuje okolo 4,5 – 6,5l na 100 km.
Za mě je nový Lexus NX velmi povedené auto, které směřuje celou značku správným směrem. Rychle jsem si na něj zvykl, proto s ním bylo loučení po týdnu testování opravdu těžké. Musím říct, že to konkurence s tímto vozem nemá vůbec lehké, ať už po té vizuální a komfortní stránce, nebo po té motorové. Ceny nového NX350h začínají na 1.340.000 Kč (NX 350h 2WD, Comfort). Za výbavu testované verze si trochu připlatíte, začíná totiž na 1.910.000 Kč (NX 350h 4×4 E-Four, Luxury Top). Když k tomu připočteme opravdu povedený metalický lak a panoramatickou střechu, dostaneme se na cenovkou 1.990.000 Kč (NX 350h 4×4 E-Four, Luxury Top Panorama). Každopádně po vyzkoušení si nového NX vám tato částka přijde naprosto adekvátní tomu, co za ni dostanete.
Autor: Ondřej Hrudka